a

INTELLECTUAL CAPITAL IN VOJVODINA TOURISM

  • Veljko Dmitrović Faculty of Organizational Sciences, University of Belgrade
  • Nevenka Žarkić Joksimović Faculty of Organizational Sciences, University of Belgrade

Abstract

Tourism potentials of Vojvodina, the northern province of Serbia, are underutilised and present an economic development challenge. The prerequisites for the realisation of these potentials are investment in tourism industry and adequate and well-planned promotion, which should be addressed by the intellectual capital in tourism industry. Tourism professionals with entrepreneurial spirit may help raise the tourism system on a higher level, by finding sources of funding and planning how to allocate funds.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albijanić, M. (2011). Intelektualni kapital – uticaj na konkurentnost i ekonomski rast, Službeni glasnik, Beograd.

Baum, T. (2105). Human resources in tourism: Still waiting for change? – A 2015 reprise. Tourist Management, Volume 50, 204-212.

Burgman, R., Ross, G. (2007). The Importance of Intellectual Capital Reporting: Evidence and Implications, Journal of Intellectual Capital, Vol. 8, No. 1, p. 7-51.

Cvijanović, D. (2016). Marketing u turizmu, Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet za hotelijerstvo i turizam u Vrnjačkoj Banji, Vrnjačka Banja.

Dmitrović, V., Obradović, T., Latinović., M. (2013). Brend kao važan element nematerijalne imovine, XVII internacionalni simpozijum iz projektnog menadžmenta „Savremene tendencije u projektnom i inovacionom menadžmentu“, YUPMA, Udruženje za upravljanje projektima Srbije i Visoka škola strukovnih studija za projektni menadžment, Beograd.

Fitzsimmons, J., Fitzsimmons, M. (2006). Service Mangement – Operations, Strategy, Information Technology, fifth edition, McGraw – Hill International Edition.

Gorowski, I. (2008). General Accounting Theory – Evolution and Design for Efficiency, Kozminski Business School, Warsaw.

Karaman Aksentijević, N. (ur.) (2012). Ljudski potencijali i ekonomski razvoj, Sveučilište u Rijeci, Ekonomski fakultet u Rijeci, Rijeka.

Latinović, M., Obradović, T., Dmitrović, V. (2013). Performanse menadžmenta ljudskim resursima projektnih organizacija, XVII internacionalni simpozijum iz projektnog menadžmenta „Savremene tendencije u projektnom i inovacionom menadžmentu“, YUPMA, Udruženje za upravljanje projektima Srbije i Visoka škola strukovnih studija za projektni menadžment, Beograd.

Milenković, S. (2007). Svetski turizam u budućnosti, Turizam, br. 11, Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Vol. 11, 14-16.

Pavlović, D. (2001). Naša kulturna dobra i turizam, Turistička štampa Beograd, Beograd.

Ricerri, F. (2008). Intellectual Capital and Knowledge Management – Strategic Management of Knowledge Resources, Routledge, New York.

RS Offical Gazette, Nos 36/09; 88/10; 99/11; 93/12 and 84/5.

RS Offical Gazette, Nos 55/05; 71/05; 101/07; 65/08; 16/11; 68/12; US, 72/12; 7/14 CC and 44/14.

Savić, N. Pitić, (ur.) (2010): Novi indeks konkurentnosti i rang Srbije, Kuda ide konkurentnost Srbije, Fakultet za ekonomiju, finansije i administraciju, Beograd.

Senić, R., Senić, V. (2016). Marketing menadžment u turizmu, Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet za hotelijerstvo i turizam u Vrnjačkoj Banji, Vrnjačka Banja.

Stewart, T. A. (1997). The Intellectual Capital, the New Wealth of Organization”, Doubleday, New York.

Tomka, D. (2005). Turizam i kultura, Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet za sport i turizam, Novi Sad.

Unković, S., Zečević, B. (2007). Ekonomika turizma, Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta u Beogradu i Fakultet za turistički i hotelijerski menadžment Univerziteta Singidunum, Beograd.

Čerović, S. (2012). Savremeni koncepti strategijskog upravljanja turističkom destinacijom.Naučni skup sa međunarodnim učešćem "Turizam: izazovi i mogućnosti", Trebinje, 7, 39-51.

Žarkić Joksimović, N., Dmitrović, V., Obradović, T. (2009). Značaj profesionalne etike za kvalitet finansijskog izveštavanja. Anali Ekonomskog fakulteta u Subotici, Ekonomski fakultet Subotica, Univerzitet u Novom Sadu, Vol. 45, No. 22.

Web sources:

Tourism Development Strategy of the Republic of Serbia2016 – 2015, http://www.srbija.gov.rs/vesti/dokumenti_sekcija.php?id=45678 (19 April 2017).

http://www.vojvodina.com/html/opsirnije.htm, (10. April 2017).

http://turizamusrbiji.rs/vojvodina/, (10. April 2017).

http://banjeusrbiji.com/banje-u-vojvodini/, (10. April 2017).

http://www.dvorci.info/manastiri/mapal.php, 85. April 2017).

Published
2017-06-03
How to Cite
Dmitrović, V., & Žarkić Joksimović, N. (2017). INTELLECTUAL CAPITAL IN VOJVODINA TOURISM. Tourism International Scientific Conference Vrnjačka Banja - TISC, 2(2), 20-37. Retrieved from http://www.tisc.rs/proceedings/index.php/hitmc/article/view/88